Rekeningrijden: wat houdt het precies in?

Rekeningrijden, er wordt in Nederland al jarenlang over gespeculeerd. De kans is groot dat rekeningrijden in de komende jaren wordt ingesteld voor personenauto’s. De belasting voor auto’s wordt dan anders verdeeld en je betaalt naar wat je verbruikt. Voor sommige mensen ideaal, maar voor mensen die dagelijks veel achter het stuur zitten minder leuk. Wat houdt rekeningrijden nou precies in en hoe gaat dit er binnen Nederland uitzien? Je vind het hieronder! 

Wat is rekeningrijden precies? 

Rekeningrijden is letterlijk het heffen van belasting op de kilometers die je daadwerkelijk rijd. Op dit moment betaalt iedereen wegenbelasting en de hoeveelheid hangt af van wat voor auto je hebt. Heb je een zware en nieuwe auto, dan betaal je meer. Heb je een lichtere en oudere auto, dan betaal je minder. 

Als rekeningrijden wordt ingevoerd, gaat het oude wegenbelastingsysteem helemaal op de schop. Je gaat dan per kilometer belasting betalen. Dit is voor sommige mensen voordelig, zij gebruiken de auto alleen voor kleine ritjes en rijden niet veel kilometers. Ze hoeven dan ook weinig wegenbelasting te betalen. Voor mensen die veel kilometers per jaar rijden, kan het rekeningrijden aardig in de papieren lopen! Zij zijn dan ook minder blij met de komst van rekeningrijden. 

Wat zijn de voor- en nadelen van rekeningrijden?

Er kleven verschillende voor- en nadelen aan rekeningrijden. Het grootste voordeel aan rekeningrijden is dat mensen die hun auto normaal bijna niet gebruiken, een stuk minder wegenbelasting hoeven te betalen vergeleken met het oude systeem. Een ander voordeel is ook dat mensen nu bewuster omgaan met het autorijden en misschien duurzamere keuzes gaan maken. Dit heeft voordelen voor het milieu en de natuur. Rekeningrijden heeft waarschijnlijk ook invloed op het aantal dagelijkse files, die dan zullen afnemen. Zo sta je minder lang in de file en hoeven de wegen ook niet eindeloos te worden uitgebreid. 

Natuurlijk heeft rekeningrijden ook een aantal nadelen. Voor mensen die dagelijks veel moeten rijden voor hun werk of hun privé situatie, kan het rekeningrijden ervoor zorgen dat ze maandelijks veel meer geld kwijt zijn aan wegenbelasting. Een ander groot nadeel heeft te maken met de privacy van mensen. Bij rekeningrijden moet men kunnen meten waar en wanneer iemand rijdt of heeft gereden. Dit betekent dat er waarschijnlijk een meter of een apparaat in de auto wordt verwerkt die alle gegevens opslaat en deelt. Veel mensen vinden het niet fijn dat derden kunnen zien waar en wanneer zij precies hebben gereden. Dit kan ook een zwaarwegend nadeel zijn en ervoor zorgen dat het rekeningrijden niet in zijn huidige vorm in kan gaan. 

Wanneer gaat rekeningrijden in? 

Er wordt al jarenlang gespeculeerd over rekeningrijden en in 2030 is het zover, rekeningrijden wordt in dat jaar ingevoerd. Eerst werd het jaar 2025 voorgenomen als jaar van het invoeren van rekeningrijden. Dit is echter te snel. Er moet nog veel worden uitgewerkt en voorbereid voordat rekeningrijden daadwerkelijk ingevoerd kan worden. 

Wat zijn de opties voor rekeningrijden? 

Er zijn verschillende soorten vormen van rekeningrijden mogelijk. Het kabinet is er nog niet uit wat het uiteindelijk wordt, maar er liggen een paar opties open. Hieronder vind je de verschillende opties waarover wordt gepraat. 

Spitsheffing 

De naam zegt het al, maar spitsheffing is vooral bedoeld om mensen buiten de spits om te laten reizen. Spitsheffing houdt in dat je meer belasting betaalt als je tijdens de spitsuren reist. Mensen worden dan dus aangemoedigd om buiten de spitsuren te gaan reizen. Dit is alleen voor veel mensen niet mogelijk, omdat ze rekening moeten houden met vaste werktijden waarbij de vaak in de spitsuren moeten reizen. Als spitsheffing wordt gebruikt, moet er ook precies worden gemeten waar en wanneer iemand rijdt. Dit heeft natuurlijk ook gevolgen voor de privacy van die persoon. Mede hierom zijn veel mensen tegen spitsheffing. 

Vlaktaks

De meest simpele manier om rekeningrijden in te voeren is de vlaktaks. Hierbij moet je belasting betalen over elke kilometer die je rijd. Het maakt dan niet uit waar of wanneer je deze kilometers rijd. Veel mensen vinden dit de meest eerlijke optie. Ook is dit beter voor de privacy, want als je op elke kilometer hetzelfde wordt belast, heb je geen meter of apparaat in je auto nodig die ziet waar en wanneer je rijd. 

Ecotaks 

De ecotaks is weer een totaal andere manier voor het bepalen van de hoogte van de wegenbelasting. Bij het heffen van ecotaks wordt er vooral gelet op het soort auto dat je hebt. Hoe ouder en minder energiezuinig de auto is, des te meer belasting je per kilometer betaalt. Mensen met een elektrische auto hoeven op die manier veel minder belasting per kilometer te betalen. 

Het grote nadeel aan deze optie is dat veel mensen zich een soort van gedwongen gaan voelen om een nieuwere auto te kopen. Dit is meestal een grote investering en dit gaat dan ook vooral de mensen raken die het financieel moeilijker hebben. Maar als je het vanuit het milieu opzicht bekijkt, is dit wel een van de betere opties. Je wordt zo precies belast op wat je daadwerkelijk vervuilt. Een oudere auto vervuilt nou eenmaal meer dan een nieuwere auto. 

Rekeningrijden blijft voorlopig nog een lastig onderwerp. Maar in de komende jaren zal er steeds meer duidelijk worden over welke vorm het kabinet nou gaat gebruiken. Het zal dus ook nog wel even duren voordat het wegenbelastingsysteem wordt veranderd. Zo heeft iedereen de tijd om er alvast aan te wennen! 

Rekeningrijden
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

You May Also Like

Wat is de duurste Rolex? De top 10 duurste Rolexen

Als je denkt aan horloges, denk je al snel aan het merk…

Huurtoeslag op de schop: dit gaat veranderen

Het kabinet wil de regels rondom huurtoeslag volledig gaan veranderen. Dit om…

IJs! De top 10 populaire ijssmaken

De zomer is weer begonnen en met deze warme zomerse temperaturen krijg…

Stinkende vaatwasser: 4 tips

Mensen met een vaatwasser herkennen het vast. Je denkt dat je afwas…